Strona główna Aktualności Nowości Zaślepki kolektora ssącego BMW firmy Aditech

Zaślepki kolektora ssącego BMW firmy Aditech

09 grudnia 2015

Nowość w ofercie M-MOT Sp. z o.o. - montowane zamiast klapek zawirowań w kolektorze ssącym plastikowe i aluminiowe zaślepki w wymiarach 22mm i 33mm.


Czym są klapki (klapy) wirowe?

 

Zadaniem klapek wirowych jest wytwarzanie zawirowań powietrza, aby przy niskim obciążeniu silnika, gdy może być wysoki poziom sadzy, a co za tym idzie dymienia z powodu niskiego poziomu powietrza, poprawić spalanie. Mają również za zadanie poprawić dynamikę w sytuacji zbyt niskiego obciżenia silnika.

 

Pracą klapek wirowych steruje siłownik podciśnieniowy. W trakcie pracy silnika na wolnych obrotach, czyli np. w trakcie zmiany biegów, w trakcie hamowania, klapki znajdują się w pozycji zamkniętej, zamykając przepływ powietrza. Wówczas poprawia się proces spalania, zmniejsza się zużycie paliwa, ograniczona zostaje emisja szkodliwych substancji.

 

Kiedy silnik pracuje na większym obciążeniu, klapki wirowe znajdują się w pozycji maksymalnie otwartej. Dzięki zwiększeniu ilości dostarczonego powietrza, wzrasta moc silnika.

 

Uszkodzenie klapek wirowych

 

Najczęstszą awarią klapek wirowych jest pękniecie pręta (rdzenia) w miejscu nitowania łopatek. Wówczas elementy które odpadną, wpadają w układ ssący i dochodzi do uderzenia tłoka o zawór, w wyniku zablokowania zaworu w pozycji otwartej. Innym skutkiem może być wpadnięcie oderwanego elementu bezpośrednio do silnika, uszkadzając tuleję tłoka lub uszkadzając sam tłok. Sporadycznie zdarza się, że oderwane elementy wpadają do sąsiedniego tłoka poprzez otwarty zawór i powodują w/w zniszczenia.

 

Konstruktorzy BMW zauważając pojawiające się problemy, od kwietnia 2004 roku polepszyli rozwiązanie zmieniając konstrukcję klapek. Zwiększyli ich masywność zwiększając średnicę (z 22mm na 33mm), oraz zwiększając średnicę pręta (rdzenia) z 4 na 4,5mm. Zastosowane rozwiązanie nieznacznie poprawiło sytuację, jednak nie wyeliminowało problemu całkowicie. Nadal występowały awarie klap wirowych. Należy pamiętać iż wraz ze upływem czasu użytkowania, ryzyko awarii wzrasta znacznie w skutek starzenia się materiału.

 

Usunięcie skutków awarii klapek wirowych w silnikach BMW (opisanych wyżej) może kosztować nawet kilka tysięcy złotych. Co zatem możemy zrobić aby uniknąć nieplanowanych wydatków:

 

- mieć cichą nadzieję że nas ten problem nie dotyczy i nie dojdzie do awarii

- co jakiś czas kupować nowy kolektor, ponieważ same klapki wirowe nie występują w sprzedaży - rozwiązanie to nie należy to najtańszych
- można samemu przerobić klapki wirowe, demontując sworzeń wraz z łopatką a miejsce zaślepić śrubką (rozwiązanie znalezione na forach, jedna nie polecane gdyż dalej istnieje możliwość iż z czasem śrubka się odkręci, skoroduje, lub klej stosowany do zabezpieczenia przed odkręceniem nakrętki uszkodzi strukturę konstrukcji klapki w wyniku czego dojdzie do pęknięcia i mamy gotowy problem
- można zakupić zaślepki wykonane z jednolitego materiału (eliminuje to możliwość oderwania się czegokolwiek), zdemontować całkowicie felerne klapki i spać spokojnie
 


« powrót
Dostawcy
AJUSAATEBERUBLUE PRINTBOSCHBREMBOCASTROLCONTITECHCORTECODENSOELFELRINGEPSFAGFASTFEBIFILTRONFLENNORGATESGOETZEGSPHC CARGO HENGSTINAIZAWITJANMORK2KAMOKAKYBLEMFORDER LUKMANN FILTERMAX-DYWANIKMOBILMONROEMOTULNGKOSRAMOYODOPIERBURGREINZRINGRTSRUVILLESACHSSAMKOSASICSHELLSKVSNRTOTALTRWVALEOVERNETWAHLERZIMMERMANN
Projekt i wykonanie inDream
© 2015 - 2024 M-MOT Sp. z o. o. Wszelkie prawa zastrzeżone.   |   Mapa strony